Skip to content
Acquan funtsaukset

Osaanko minä kirjoittaa verkkoon? Ja uskallanko?

Mielestäni yrittäjän ja viestijän oma ääni on todella tärkeä. Jos yrityksen viestinnässä ei ole oikein mitään omaa sävyä ja tunnelmaa, jää viestintä herkästi ulkokohtaiseksi ja latteaksi.

En tässä tarkoita sitä, että kaikenlainen harakanvarvas ja puolihuolimaton teksti olisi jotenkin täysin suotavaa. Kehnosti rakennettu viesti on aika huono viesti, eikä sillä saavuteta haluttua lopputulemaa, oli se sitten parempaa liikevaihtoa tai vaikuttavampaa yhteisöviestintää. Parasta olisikin, jos rohkeasti miettisit omaa tekstiäsi ja kriittisesti katsoisit välittyykö viestisi ja ymmärtääkö sen myös se tekstisi lukija, joka ei ole kuuna päivänä sinusta tai yrityksestäsi kuullut sanaakaan.

Meistä jokaisella on oma kynäkammonsa

Olen itse tiettyyn pisteeseen perfektionisti (muuten olisi tätä hommaa aika vaikea kunnialla tehdä, verkkosivustojen rakentaminen on loputonta yksityiskohtien hiomista, testaamista ja uudelleen hiomista). Kirjoittaminen, kieli ja teksti ovat olleet itsellenikin tärkeitä asioita, mutta en koskaan kehittynyt hyväksi kirjoittajaksi, koska a) kielioppini on hieman niin ja näin ja b) minulla ei ole ollut oikein mitään sanottavaa. Tilannetta ei huojentanut millään muotoa se, että päädyin työskentelemään tieto- ja tiedekirjojen pariin ja itseäni vielä pahempien (ja itseäni moninkertaisesti sanallisesti lahjakkaampien) perfektionistien pariin. Sain kuulla omasta slarvista kielenkäytöstäni aina silloin tällöin, joten oli parempi olla ihan vain kynällisesti hiljaa. Lähipiirissäni on ollut aina aivan liikaa aivan liian lahjakkaita sanankäyttäjiä.

Onneksi päädyin lopulta yksinyrittäjäksi (kukaan ei ole valittamassa mitä tästä näppäimistöstä ruutuun jää) ja iän myötä uskallan paremmin ilmaista itseäni kirjallisestikin. Ei, en ole kirjoittamisen guru eikä edelleenkään minulta kannata kysyä kielioppisäännöistä, se ei ole parasta osaamistani. Mutta koen, että minulla on nykyisellään jotakin sanottavaa jo, ja mielelläni kirjoittelen auki asioita, joista voisi toisille pienyrittäjille tai pienviestijöille (aika somasti sanottu, eikö?) olla iloa. Siksi kannustan sinuakin ottamaan rohkeasti kynän käteen ja kirjoittamaan verkkosivustollesi juttuja, joista on hyötyä asiakkaillesi ja yhteisöllesi.

Voiko kirjoittamista opiskella?

Hyvä kirjoitustaito ei ole taivaasta annettu lahja. Toki, osa meistä on kielellisesti äärimmäisen taitavia ja luovia, mutta älkäämme vertailko itseämme kirjoittamisen suuriin lahjakkuuksiin. Opiskelumahdollisuuksia on runsaasti ja myös verkosta löytyy verkkokursseja, joiden avulla voi availla kirjoittamisen lukkoja.

Milloin sitten on aika palkata oikea copywriter tueksi?

Joskus on tosiaankin täysin perusteltu paikka palkata copywriter. Ammattimaisesta kynänkäyttäjästä on iloa toki myös silloin kun oma perusteksti ei suju, mutta mielestäni copywriterin rooli on aivan erityisen suuri silloin kun mietit ammattimaisesti brändiäsi ja palvelukuvauksiasi. Hyvä copywriter kiteyttää sinulle oman toimintasi kielen ja kieliopin ja luo viestinnällesi vahvan rungon, jonka ympärille on helppo rakentaa haarapolkuja. Palvelusi tulevat ymmärrettävästi ja lukijaystävällisesti kuvailluiksi.

Myös verkkosivustosi suunnitteluvaiheessa on iloa copywriterista. Hyvä copywriter suunnittelee sivustollesi rakenteen ja tekee käsikirjoituksen, jonka mukaan sisällöt asettuvat paikoilleen.

Linkkejä ja vinkkejä

Suosittelemiani ccopywriting-palveluja:
e18.fi
endefiko.fi (Satu Kanervo)
helmiteksti.fi (Anita Heikkinen)

Sivustolla on affiliate-linkkejä, jotka on merkitty asteriskilla*. Suosittelen sivustollani ainoastaan palveluja, joita olen käyttänyt pidempään tai jotka ovat minulla jatkuvassa käytössä ja jotka olen todennut pitkällä aikavälillä hyviksi.

Tagit:
kone
Acquan funtsaukset

Millaiset ovat hyvät verkkosivut?

Hyvät verkkosivut ovat sinun näköisesi, visuaalisesti miellyttävät, responsiiviset, hakukoneoptimoidut, selkeät ja toimintaan ohjaavat. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että sinä,…

Osaanko minä kirjoittaa verkkoon? Ja uskallanko?

Mielestäni yrittäjän ja viestijän oma ääni on todella tärkeä. Jos yrityksen viestinnässä ei ole oikein mitään omaa sävyä ja tunnelmaa,…

Mikä ihmeen yritysnimi on Acqua?

Mikä ihmeen nimi Acqua oikein on yritykselle? Hirveän vaikea muistaa oikein, pompöösi ja erikoisuutta tavoitteleva. Ja cq-kamalaksikko vielä keskellä? Nimen…

Sivun tai artikkelin Facebook-jaon yhteydessä näkyvien tietojen muokkaaminen Yoast SEO:lla

Kun teet Facebook- tai muuta some-markkinointia, jaat tyypillisesti sivustoltasi linkkejä sivuihin tai artikkeleihin eteenpäin. Jollet erikseen aseta jaon yhteydessä näkyvää…

Räätälöidyt verkkosivustot alkaen vain 950 €

Hintaan vaikuttaa sivuston laajuus, räätälöinnin vaativuus ja halutut toiminnallisuudet. Hintoihin lisätään alv 24%.

Scroll To Top