Verkkosivut, kallista markkinointiako?

Ovatko ammattilaisella teetetyt verkkosivut liian kalliit pienelle tai aloittelevalle yrittäjälle? Tätä tuumii moni. Ja usein myös ajattelee näin.

Kun toiminta on pientä ja eurot tiukassa, sitä tarkasti puntaroi mihin vähäiset resurssinsa laittaa. Säästöjä pitäisi löytyä aivan kaikesta, myös markkinoinnista.

Markkinoinnin ja myynnin merkitys on tämän päivän yrittäjälle paljon kirkkaampi kuin vielä joitakin vuosia sitten: siihen on satsattava tai asiakkaita ei tavoiteta, yrityksen oma identiteetti jää epäselväksi eikä sen tuotteita löydetä. Mutta kun euroa pitäisi kuitenkin venyttää, mikä avuksi?

Riittääkö pelkästään sosiaalinen media?

Osa päätyy ratkaisemaan digimarkkinointinsa keskittymällä Facebookiin, Instagramiin ja muihin somekanaviin. Näin kuuluu tehdäkin, mutta tuoko tämä yksin riittävän näkyvyyden yritykselle? Uskaltaudun väittämään, ettei se aivan riitä. Sosiaalisen median kanavat ovat loistavia nopeaan viestintään, verkostoitumiseen ja markkinointiin, mutta kovin syvällisesti ei tuotteista tai palveluista niissä pystytä kertomaan. Verkkosivut puolestaan voivat olla juuri niin laajat mitä itse haluat ja saat rakennettua sivuille juuri oman toimintasi näköisen maailman kuin myös tietenkin ne tärkeät liikevaihtoa tuovat työvälineet.

Ovatko verkkosivut kalliit?

Onko omien verkkosivujen perustaminen liian kallista markkinointia pienelle yritykselle?

Paitsi sisällöltään suppeaa, on sosiaalisen median viestintä myös usein vaikea löytää. Some-sivut löytyvät mainiosti kun asiakkaasi tuntee sinut ja tietää nimesi, mutta entä silloin kun näin ei ole? Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on tärkein digitaalisen markkinoinnin työväline nostamaan palvelusi esille tuhansien palvelujen joukosta. Ikävä kyllä sosiaalisen median sisältöjä on vaikea tehdä hakukoneille optimoiduiksi. Hyvin rakennetut verkkosivut tuovat puolestaan sinulle jo valmiiksi palveluihisi sitoutuneita asiakkaita, myös niitä joille et ole vielä tuttu.

Miten sivut sitten kannattaa toteuttaa kun budjetti on pieni?

Edullisimmin pääset kun teet sivut itse tai teetät näppärällä sukulaisella. Ja tämä on täysin ok. On helppo löytää paljon erilaisia työvälineitä, joilla sivut saa luotua verraten helposti ja usein käytännössä ilmaiseksi.

Kannattaa kuitenkin miettiä kuinka pitkälle oma osaaminen riittää. Jos kuvien käsittely ja tekstien kirjoittaminen luonnistuukin, eikä editorien käyttäminen ole vaikeaa, osaatko suunnitella sivuston markkinointiviestinnältään selkeäksi ja kiinnostavaksi? Miten graafisen ilmeen rakentaminen sinulta sujuu? Tiedätkö miten rakennat sisällöt siten, että ne keskustelevat tehokkaasti hakukoneiden kanssa? Onko sivustojen turvallisuus ja nopeuden optimoiminen sinulle tuttua? Kuinka paljon aikaa olet valmis laittamaan näiden asioiden opettelemiseen? Etenkin kun sama aika on pois myynnistä ja toimintasi kehittämisestä. Verkkosivujen rakenteluun kun usein vierähtää tunti jos toinenkin, päiviä tai viikkojakin. Joskus on mennyt pidempäänkin.

Teknisesti kätevä sukulainenkin on mahdollinen vaihtoehto, mutta jälleen kannattaa miettiä asiaa mielessään tarkemmin. Onko sukulaisesi tai tuttavasi valmis auttamaan sinua sivustosi kanssa pitkäjänteisesti? Mikä on hänen markkinointiosaamisensa ja pystyykö hän auttamaan sinua löytämään oman digitaalisen identiteettisi? Jos enosi sattuu olemaan tällainen timantti, hyödynnä ilman muuta hänen apuaan.

Jos sitten kuitenkin teettäisin sivut ammattilaisella, saanko rahoilleni vastinetta?

Kun päädyt hakemaan sivuillesi ulkopuolista tekijää, törmäät huimaan hintahaitariin. Yksi lupaa sinulle sivut 100 eurolla, toisessa päässä puhutaan kymmenistä tuhansista. Joku tekee sinulle sivut tunnissa, toisella on tarjota käyttöösi laaja tiimi ja projekti etenee kokoustaen ja dokumentoiden.

Jos joku lupaa sinulle sivut tunnissa tai kahdessa ja hyvin, hyvin edullisesti, tulisi hälytyskellojen soida. Tekijä ei tällöin uhraa juurikaan aikaa sen miettimiseen, mistä yrityksessäsi on kyse, mitkä ovat sen tavoitteet, minkälainen brändisi on tai mitä verkkosivuilla tulisi tavoitella. Hyvä verkkosivujen toteuttaja ei tarjoa sinulle vain teknisiä sivuja, vaan kokonaisvaltaisen markkinointiratkaisun, joka aidosti tukee liiketoimintaasi.

Jos saat eteesi taas useamman tuhannen euron arvoisen tarjouksen, olet tekemisissä tiukkojen digitalistien ja koodareiden kanssa, joille koodi on runoutta ja verkkosivut taidetta. Jos kukkarosi antaa myöten, on tämä sinulle huikea mahdollisuus ja voit saada lopputulemana yrityksellesi jotain täysin uniikkia.

Tähän väliin mahtuu kuitenkin koko joukko osaavia tekijöitä, jotka lähestyvät tarpeitasi ammattimaisesti ja tarjoavat sinulle markkinoinnillisesti, teknisesti ja tavoitteellisesti eheän ratkaisuehdotuksen. Hyvä tekijä kysyy sinulta miksi sivut rakennetaan ja mihin tarpeeseen ja ryhtyy töihin tältä pohjalta. Hän on sinulle tulosvastuussa ja pyrkii edistämään yrityksesi taloudellista menestymistä.

Miten verkkosivujen hinta vertautuu muun markkinoinnin kustannuksiin?

Ajatellaan, että päädyt maksamaan verkkosivuistasi vaikkapa 1000 euroa. Miten tuo summa vertautuu muuhun markkinointiin ja mitä sillä oikein saa?

Jos haluaisit käyttää saman summan lehtimainontaan, saisit tuhannella eurolla (puhutaan alvittomista summista kuten liiketoiminnassa on tapana) Erä-lehdestä neljännessivun ilmoituksen ja Kanava-lehdestä sivun ilmoituksen, mutta laajalevikkisemmistä aikakauslehdistä et yhtään mitään palstatilaa. Tämä raha kuluu tällöin mainostilaan, mainos tulee teettää vielä erikseen (esimerkit Otavamedian mediakortista).

Jos haluaisit sittenkin mainostaa Helsingin Sanomissa, tuhannella eurolla saisit sunnuntain sääsivulta 10 x 4 senttimetrin kokoisen ilmoituksen (Helsingin Sanomien mediakortti). Varsin pientä näkyvyyttä pystyt samalla rahalla printtimediasta tilaa ostamaan.

Kun sijoitat sivustoosi tuhat tai parikin tuhatta euroa, ne ovat sinulla olemassa nyt, vuoden päästä ja myöhemminkin. Jos sivut on suunniteltu hyvin ja asiallisilla työvälineillä, niitä on helppo edelleen kehittää ja laajentaa kun omat tarpeesikin muuttuvat.

Verkkosivujen onnistumista voi myös suoraan mitata. Suunnitteluvaiheessa sivuille tulisi miettiä selkeät mitattavat tavoitteet (yhteydenottojen määrä, tarjouspyyntöjen määrä, tilaukset, kerätyt sähköpostiosoitteet tms.). Hyvin rakennetut sivut eivät ole verkossa vain käyntikortti vaan työväline, joka auttaa yritystäsi saavuttamaan myös taloudelliset tavoitteensa. Usein se voi olla tärkein myyntikanavasi.

Kannattaako siis verkkosivuihin sijoittaa jo pienenä tai aloittavana yrittäjänä?

Sijoitus ei lopulta ole suurin suuri, mutta hyvän sivuston merkitys voi olla toiminnallesi valtava. Hyvin suunnitellut sivut tuovat yrityksellesi uskottavuutta, auttavat sinua miettimään myynti- ja palveluprosessejasi ja tarjoavat sinulle paikan, missä voit viestiä asiakkaillesi suoraan ja juuri niin laajasti mitä itse haluat.

Verkkosivut ovat kuin yrityksesi kivijalkamyymälä tai toimisto, joka palvelee asiakkaitasi kellon ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Haluat varmasti, että jokainen sivuilla kävijäsi kokee itsensä tervetulleeksi ja kiinnostuu tarjottavastasi. Tätä haluamme myös me ACQUAssa.